Klachtprocedure bij het NIP is naar mijn mening een aanfluiting

Het NIP is het Nederlands Instituut van Psychologen. Het is een beroepsvereniging van psychologen. De meeste psychologen in Nederland zijn bij het NIP aangesloten.

In 2014 stond een psycholoog in de krant, en daar stond bij dat hij ook mediation deed (bemiddelen en begeleiden bij conflicten). Vanwege problemen binnen mijn familie vroeg ik die psycholoog om hulp. Dat ging via de huisarts.

De huisarts had buiten mij om in een telefoongesprek onjuiste informatie uit een verwijderd dossier aan de psycholoog verteld en had blijkbaar te kennen gegeven dat de psycholoog de conclusie moest trekken dat mijn nekklachten psychisch zouden zijn.

De gesprekken met de psycholoog verliepen daardoor vreemd. Er waren teveel dingen die niet klopten. Daarom diende ik een klacht in bij het NIP tegen die psycholoog.

Als reactie op mijn klacht schrijft de psycholoog een brief, dat heet het "verweerschrift". In het verweerschrift liegt de psycholoog zo hard, dat ik in mijn dossier geen andere brief weet waarmee ik het verweerschrift kan vergelijken.

Naar mijn mening is de wijze waarop de klachtencommissie met mijn klacht is omgegaan een aanfluiting:
• De klachtencommissie laat zich kritiekloos manipuleren.
• De klachtencommissie verdraait onduidelijkheden in het voordeel van de psycholoog.
• De klachtencommissie verzint dingen om de indruk te wekken dat de psycholoog serieus bezig is geweest als psycholoog.
• De klachtencommissie wringt zich in bochten om zich niet aan hun eigen regels te houden.

Mijn bedoeling is om dat te onderbouwen met stukken uit de uitspraken van het NIP. Dat hoop ik in de loop van 2020 te doen.

Laatste wijziging van deze bladzijde: januari 2020