Klacht tegen huisarts S9.

2021

Op 17 augustus 2021 diende ik per brief en via de website van de SKGE een klacht in tegen huisarts S9..

thumbnail thumbnail thumbnail thumbnail thumbnail thumbnail
Aan: Stichting Klachten & Geschillen Eerstelijnszorg
###
EINDHOVEN

per brief en via webformulier

Datum: 17 augustus 2021

Hierbij dien ik:
    dhr. D.
    ###
    Telefoon: ###
    E-mail: ###
    geboortedatum: ###

een klacht in tegen:
    Huisarts S9. te ###
    Klacht ontstaan in: 1997
    Ik wil graag dat de huisartsen mijn nekklachten,
    waar ik dag en nacht mee zit te tobben, serieus nemen.
    Mijn klacht betreft voornamelijk de bejegening en het
    niet serieus nemen van mijn nekklachten.
    Ik heb met huisarts S9. hierover gesproken.
    De SKGE wordt op de website van de huisartsen genoemd.

Geachte mevrouw, heer,

Huisarts S9. heeft mij een vrijwel niet te overziene hoeveelheid leed en ellende bezorgd. Hij is trouwens ook de enige dokter die een excuusbrief schreef (in 1998).

(1) Inleiding:
Er zijn in Nederland maar weinig mensen waarbij er alleen een mechanisch probleem is met de stand/verdraaiing/torsie/beweeglijkheid van de wervelkolom en waarbij de klachten zo zijn opgelopen. Ik heb in 29 jaar met slechts drie anderen contact gehad die vergelijkbare problemen en klachten hebben.

Ik betwijfel echter of er anderen zijn die zoveel aanpassingen hebben en dingen hebben bedacht voor nekklachten zoals ik. Ik heb bijvoorbeeld meerdere aangepaste bedden om af te kunnen wisselen en iedere week komt een masseur bij mij thuis voor mijn rug en mijn nek. Over elk aangepast bed kan ik uitgebreid vertellen hoe bijzonder het is. Ik kan bijvoorbeeld aanpassen hoe mijn hoofd ligt. Als mijn hoofd een paar millimeter hoger of lager ligt, dan maakt dat al een verschil voor mijn klachten.

Hieronder staat een beperkt overzicht van de problemen die ik heb met huisarts S9. over de afgelopen 24 jaar.
Er zijn veel meer onderwerpen en het meeste wat ik hier schrijf heb ik afgezwakt.

(2)
Doordat ik in 1997 mijn werk niet meer kon doen verhuisde ik naar ### en ik ging bij mijn moeder wonen.
In 1997 en 1998 gingen mijn nekspieren snel verkrampen waardoor de pijn in mijn nek toe nam en daarop gingen mijn nekspieren nog verder verkrampen. Alle pijnstillers die bij de drogisterij te koop waren had ik geprobeerd, maar die waren bij lange na niet voldoende om uit die cirkel te komen. Het kon zo ver oplopen dat ik een flinke spanning op heel mijn lichaam voelde en soms niet meer de kracht had om op mijn benen te staan. Soms kreeg ik geen lucht meer onderin mijn longen.
De migraine kon zo ver oplopen dat de pijn nauwelijks te dragen was.
De reactie van huisarts S9. was buitensporig. Hij vond dat het psychisch was, hij wilde geen betere pijnstillers geven om uit die cirkel te komen en hij vond het belachelijk dat ik om een pijnstiller tegen migraine vroeg.

(3)
Later schreef hij een excuusbrief, maar die voegde hij niet aan het dossier toe.
Wat hij in het dossier had geschreven liet hij staan. Hij wekte in het dossier de indruk dat ik al vaak zou zijn onderzocht en dat er niets was gevonden.
In werkelijkheid was ik toen slechts één keer naar een specialist doorverwezen door een huisarts in mijn vorige woonplaats. Die specialist legde mij aan de hand van een röntgenfoto van mijn nek uit hoe het zat.
Overigens bleek later dat ik als kind ook al met dezelfde klachten naar een specialist was doorverwezen.
Huisarts S9. heeft iets in gang gezet, dat mij al 24 jaar veel leed en ellende bezorgd. Eerlijk gezegd betwijfel ik of ooit in mijn leven met mijn nekklachten nog bij een huisarts terecht kan.

(4)
### veranderde vanaf 1997 van een ### ### naar een ### en ###.
Doordat huisarts S9. mijn klachten niet serieus nam, ging ### dat gebruiken en ### ging mij stelselmatig tegenspreken zodra ik iets over mijn gezondheid zei.
Daardoor is huisarts S9. betrokken bij het ontstaan van problemen tussen ### en mij.

(5)
Vanwege het gedrag van huisarts S9. was ik naar huisarts J5. gegaan.
Huisarts J5. schreef in 1999 een verwijsbrief naar een neuroloog in Breda waarbij hij de indruk wekte dat er geen lichamelijk oorzaak was gevonden en dat er wel een psychische oorzaak was gevonden.
Dat leverde in Breda een hele reeks van dingen op die verkeerd gingen.
De neuroloog in Breda liet mij bijvoorbeeld op een hometrainer fietsen om mijn klachten uit te lokken. Zij schreef dat echter niet in haar brief aan de huisartsen. Dat staat waarschijnlijk wel in mijn dossier, maar toen ik mijn dossier opvroeg, toen was alles onleesbaar gemaakt.
Huisarts J5. erkende later schriftelijk dat het andersom moest zijn (geen psychische oorzaak gevonden, wel lichamelijk oorzaak gevonden).

(6)
Naar de neuroloog in Breda gaan pakte voor mij erg verkeerd uit.
Dankzij betere pijnstillers was ik in 1998 in staat om naar een chiropractor te gaan en daardoor was ik in staat om in 1999 naar de neuroloog in Breda te gaan. De reisafstand was echter belastend voor mij waardoor mijn nekklachten helaas toenamen.
Het is sinds 1999 niet meer gelukt om op het niveau te komen van voor ik naar Breda ging.
Dit had allemaal voorkomen kunnen worden als huisarts S9. in 1997 zijn werk als huisarts had gedaan.

(7)
Huisarts B1. begon ook meteen om mijn klachten als psychisch te duiden. De gesprekken waren daardoor vervelend.
Nadat mijn moeder hem als een klein kind had toegesproken veranderde zijn mening. Zijn gewijzigde mening staat echter niet duidelijk in het dossier.
Dit was overbodig geweest als huisarts S9. in 1997 zijn werk als huisarts had gedaan.

(8)
Huisarts A6. begon zich tijdens een gesprek aan mij te irriteren en schrijft zijn irritatie van zich af in het dossier.
Hij suggereerde dat ik scheef was gaan liggen toen er een röntgenfoto gemaakt werd.
Hij schrijft zelfs op: "Diagnose: "limbische disregulatie"/negatieve psychosomatische conditionering bij patient die zit verhaakt in volkomen somatisch denkpatroon".
Dat is aantoonbaar onjuist. Toen in 1992 de oorzaak van mijn klachten nog niet duidelijk was heb ik me psychologisch laten onderzoeken door het Riagg. Het onderzoek door het Riagg ging zo raar, dat ik daarnaast zelf op eigen kosten contact heb gezocht met een zelfstandige psycholoog.
Het vervelende en kwetsende contact met huisarts A6. had voorkomen kunnen worden als huisarts S9. in 1997 zijn werk als huisarts had gedaan.

(9)
Ik woonde bij ### en ik kon het getreiter van ### niet meer aan.
In de krant stond een artikel over psycholoog X14. uit ###. Daar stond bij dat hij ook mediation deed.
Met psycholoog X14. heb ik meerdere gesprekken gehad, maar het waren vreemde gesprekken. Hij was erg bang voor de huisartsen en wilde alleen aan huisarts O3. schrijven dat mijn nekklachten psychisch zouden zijn. Omdat ik dat niet wilde besloot hij om dan maar helemaal geen brief naar huisarts O3. te schrijven.
Van mediation kwam niets terecht.

Ik diende later een klacht in tegen psycholoog X14.. Tijdens die klachtenprocedure liegt psycholoog X14. op een zeer gewetenloze manier. Hij is misschien wel de meest gewetenloze leugenaar die ik mijn leven hebt ontmoet. Ik geef te kennen dat ik dat openbaar wil maken, en hij dreigt daarop met juridische stappen.
Het is goed mogelijk dat deze problemen tussen psycholoog X14. en mij nog lang blijven doorgaan.
Naar mijn mening had dit voorkomen kunnen worden als huisarts S9. in 1997 zijn werk als huisarts had gedaan.

(10)
In 2015 ben ik verhuisd naar een huurhuis in ### vanwege het getreiter door ###.
Daardoor kreeg ### meer invloed over ### en ### werd ook de ### voor ###. ## kon erg boos tegen ### tekeer gaan en bestookte ### met leugens over mij. Daar heeft ### erg onder geleden.
Ik verwijt huisarts S9. dat hij hier ook een aandeel in heeft dat ### zo geleden heeft onder deze problemen met ###, omdat er een (zeer kleine) kans was dat er met mediation een verbetering mogelijk zou zijn.

Het is op dit moment nog niet duidelijk waarom psycholoog X14. zo bang was voor de huisartsen en waarom hij alleen aan huisarts O3. wilde schrijven dat mijn nekklachten psychisch zouden zijn. Volgens huisarts O3. heeft hij psycholoog X14. daartoe niet gedwongen.

(11)
Door de teleurstellende contacten met de andere huisartsen ging ik in 2015 dan maar weer naar huisarts S9.. Hij bleef echter stelselmatig mij en mijn nekklachten belachelijk maken.

(12)
De tandarts had mij meer dan twee uur op de behandelstoel laten liggen. In de dagen daarna veranderende er iets in mijn bovenrug. Daarna had ik uitstralende pijn naar mijn linkerarm en ik kon een jaar lang mijn linkerarm niet goed gebruiken. Ik moest 's nachts vaak een halskraag om doen om nog te kunnen slapen.

Huisarts S9. probeerde van mijn armklachten iets anders te maken, zoals een frozen shoulder. Ik las echter in een medische standaard dat er wel degelijk een verband tussen dergelijke armklachten een problemen met de stand/beweeglijkheid van de wervelkolom kan zijn.

(13)
Na een jaar lang 's nachts vaak met een halskraag om gelegen te hebben ontstond er een uitstulping van mijn schildklier op de plaats waar de rand van de halskraag zit. Volgens huisarts S9. kon dat niet door een halskraag komen. Het ligt echter voor de hand dat het wel zo is.

(14)
Huisarts S9. vertelde mij dat de huisartsen geen reden zien voor een halskraag.
Ik begrijp niet hoe hij zo iets kan zeggen. Soms doe ik 's nachts een halskraag om, om nog wat te kunnen slapen.
Er is helaas voor mij geen halskraag te koop die mijn nek en hoofd ondersteunt en geschikt is om als passagier in een auto te gebruiken. In de auto als passagier gingen mijn nekspieren al na een half uur verkrampen, ondanks dat ik een halskraag om deed.

Meer dan 10 jaar lang leverde naar ### of ### gaan flinke problemen op.
In december 2018 lukte het me (na jarenlang proberen) om een halskraag te maken die een goede ondersteuning gaf. Daarmee is het mogelijk dat ik een reisafstand van een uur heen en een uur terug kan overbruggen als passagier in een auto.
Een wandeling van 10 minuten gaf al problemen, maar met mijn zelfgemaakt halskraag kan ik dagelijks een wandeling maken. Daardoor is mijn conditie toegenomen, waardoor ik regelmatig kan gaan zwemmen.

(15)
Huisarts S9. weet niet wat mijn klachten zijn, hij weet de voorgeschiedenis niet en hij weet niet waarom mijn klachten zo zijn opgelopen en hij weet niet wat door artsen is vastgesteld.
Volgens mij heeft hij nooit de intentie gehad om dat in kaart te brengen, en heeft hij nooit de intentie gehad om iets te doen aan de problemen die ik met de huisartsen heb, waar hij in 1997 mee begonnen is.

(16)
Huisarts S9. weet dat er een probleem ligt.
In 2010 besprak mijn moeder, namens mij, met huisarts S9. dat ik mij als mens en als patiënt niet geaccepteerd voel door de huisartsen.
In 2016 diende ik een klacht in tegen huisarts S9. via het klachtenformulier op de website van de huisartsen. Daarin schrijf ik onder andere: "Hij heeft in 1999 een brief geschreven waarin hij zijn spijt betuigt, maar op die brief na heeft hij nooit iets anders gedaan dan mij niet serieus nemen, tegen mij ingaan, en mij tegenwerken. Daar heb ik al 19 jaar grote nadelen van".
In 2017 overhandigde ik een A4-tje met punten om te bespreken. Daarin schrijf ik onder andere: "Al 20 jaar kan ik met mijn klachten vrijwel niet bij de huisartsen terecht".

(17)
Op 20 juli 2021 ging ik naar huisarts S9. om te vertellen dat ik zijn gedrag niet meer accepteer.
Huisarts S9. bood zijn excuses aan. Dat zijn volgens mij loze woorden, omdat hij nog steeds mijn nekklachten niet serieus neemt.

(18)
Als ik bij de huisartsen in ### iets verteld over klachten die wijzen op een serieus probleem met mijn nek, dan wordt dat meestal niet opgeschreven. Naar mijn mening is dat een bewuste keuze om te voorkomen dat mijn nekklachten ooit serieus genomen zouden kunnen worden.
Ik vertelde bij huisarts S9. onder andere dat mijn nekproblemen geen stabiele situatie is en dat in januari 2021 mijn nekklachten toenamen. In januari kon ik een paar dagen nauwelijks nog slapen en ik voelde een spanning op heel mijn lichaam staan, ik had soms nauwelijks kracht om op mijn benen te staan en ik had minder controle over mijn armbewegingen.
Huisarts S9. schrijft daarover niets in het dossier.

(19)
Huisarts S9. noemde het Spine And Joint Centrum in ###.
Daar behandelen ze rugklachten waar geen oorzaak voor is gevonden (ik heb geen rugklachten zonder oorzaak), en ze behandelen nekklachten door patiënten te leren weer normaal met nekspieren om te gaan als er geen onderliggende oorzaak voor de nekklachten is.
Dat is opnieuw een enorme onderschatting van mijn nekklachten door huisarts S9..

(20) Tot slot:
In het dossier staan onjuistheden die ik niet heb laten corrigeren.
Ik had namelijk de hoop opgegeven dat ik ooit nog normaal contact met de huisartsen in ### zou kunnen hebben. Mijn bedoeling was om te verhuizen naar een andere plaats (voornamelijk vanwege de huisartsen, in mindere mate ook vanwege problemen met mijn familie en de tandartsen in ###).
Dat is veranderd omdat ik op een unieke locatie woon en ik heb besloten om voorlopig te blijven wonen waar ik nu woon. Ik woon op 1 km afstand van de ###. Ik kan daar naar toe lopen (dankzij mijn zelfgemaakte halskraag) en ik ga een groot deel van het jaar regelmatig in de ### zwemmen voor mijn gezondheid.

Hoogachtend,
D.


In de brief hierboven staan een paar foutjes.
Aan het begin (voor punt één) staat dat de excuusbrief van 1998 was, maar dat moet 1999 zijn.
Bij punt vijf staat er twee keer "lichamelijk oorzaak", dat moet "lichamelijke oorzaak" zijn.
Bij punt 14 staat er "zelfgemaakt halskraag", dat moet zijn "zelfgemaakte halskraag".

Het kwam tot een gesprek tussen huisarts S9. en mij en de klachtenfunctionaris zou daar online bij zijn.

Dit is het bericht van de klachtenfunctionaris dat ik daarvoor ontving:

31 augustus 2021

Geachte heer D.,

Het bemiddelingsgesprek met de heer S9. vindt plaats op woensdag 20 oktober om 13,00 uur in de praktijk van de huisarts. Ik zal online aanwezig zijn.

Het is belangrijk dat het gesprek in vertrouwelijkheid kan worden gevoerd. Het is dan ook niet toegestaan om geluidsopnames te maken. Van het gesprek wordt geen verslag gemaakt. Met de informatie uit het gesprek wordt niets gedaan.

Voor het slagen van het gesprek is het belangrijk dat er naar elkaar wordt geluisterd en dat samen wordt gezocht naar een oplossing van de klacht. Bij het vinden van deze oplossing gaat het er niet om wie er gelijk heeft.

Het gesprek zal ongeveer een half uur duren.

Ik hoop dat ik u zo voldoende heb geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
P22.
klachtenfunctionaris SKGE


Tijdens het bemiddelingsgesprek had een huisarts een laptop neergezet, met een videoverbinding met de klachtenfunctionaris.
Het was blijkbaar een goede laptop, want de klachtenfunctionaris kon mij goed verstaan terwijl ik tegen de muur zat met een kussen in mijn rug.

Volgens mij is de klachtenprocedure in het voordeel van de huisarts.
Doordat ik een klacht indien, verwacht ik dat de huisarts daar op reageert. Als er echter niets wordt vastgelegd, dan kan hij er later niet aangesproken worden.
Dat vind ik onterecht, en daarom wilde proberen om juist zo uitgebreid mogelijk een verslag van het gesprek te maken.
Toen ik na het bemiddelingsgesprek thuis kwam, ben ik achter de computer gaan zitten en heb zoveel mogelijk van het gesprek verteld. Later voegde ik daar nog wat aan toe wat mij te binnen schoot, het werden in totaal vier opnamen. Ik denk dat ik daarmee een redelijk goede samenvatting van het gesprek kan geven.

Zoals afgesproken diende ik een verzoek in om mijn dossier te laten verwijderen.
Vanwege mijn gezondheid en omdat ik eerst een klacht tegen een andere arts indiende, was dat helaas zo'n tien maanden later.

Op 31 augustus 2022 belde huisarts S9. mij op, om te zeggen dat mijn dossier wordt verwijderd.
Tijdens het bemiddelingsgesprek had ik met huisarts S9. afgesproken dat ik daarna een afspraak met hem zou maken, en allerlei gegevens mee zou nemen en huisarts S9. zou een nieuw dossier maken. Nu liet hij echter blijken dat hij daar geen zin in had.
Dat is in mijn nadeel omdat ik dan met een leeg dossier naar een nieuwe huisarts moet gaan, en die huisarts vraagt vanzelfsprekend waarom mijn dossier leeg is.

Vervolgens nam ik contact op met huisarts E6..

Laatste wijziging van deze bladzijde: september 2022